Clienți vulnerabili
– Principalele categorii de clienți vulnerabili
Poți fi considerat a fi client vulnerabil dacă te încadrezi doar în aceste patru categorii*:
- Motive de venit: familia/persoană singură al cărui venit mediu lunar se încadrează în limitele legii: 1.386 lei/persoană în familie și 2.053 lei – persoană singură)
- Motive de vârstă: persoanele singure care au împlinit vârstă standard de pensionare
- Motive de sănătate:persoanele care depind de aparate electrice pentru a rămâne în viață/ restricționare mobilitate/deplasare; persoane cu nevoi de comunicare și informare specific în condițiile legii 448/2006 republicată
- Motive de izolare: familii/persoane singure a căror locuințe se află în zone izolate/ așezări informale conform Legii 350/2001.
* conform Legii 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil și Legii 123/2012 a energiei electrice şi a gazelor naturale (click pe text pentru a descarca fisierul)
Eficienţa energetică
– Ce este eficienţă energetică?
Ce este eficienţă energetică?
Eficienţa energetică este un set de metode, soluții şi investiții, care sunt aplicate în procesul tehnologic pentru reducerea consumurilor de energie cu asigurarea confortului inițial.
Acest termen este foarte larg şi se referă la utilizarea eficientă a energiei electrice prin modalități ce ne permit să obținem aceleași beneficii (iluminare, încălzire, funcționare de instalații etc.), economisind, totodată, la consumul energie electrice. Domeniul acoperă automobilele şi aparatele electrice eficiente, becurile economice, practicile industriale îmbunătățite, izolarea mai bună a caselor şi alte tehnologii. Utilizarea eficientă a energiei are impact nu doar prin reducerea conștientă şi intenționată a consumului de energie electrică, ceea ce are drept consecință economii la bugetul familiei sau al afacerii, deoarece se achită mai puțin pentru livrarea ei. Utilizarea eficientă a energiei electrice presupune că eforturile depuse pe acest segment nu exclud confortul pentru om și asigură, totodată, protecția mediului ambiant și securitate energetică.
Premier Energy promovează cultura eficienței energetice, stimulează şi încurajează clienții companiei în vederea utilizării responsabile şi eficiente a energiei electrice.
Acasă, în stradă, la serviciu, în transport… oriunde te-ai afla, este esențial ca obiceiurile tale privind consumul de energie să fie cât mai eficiente posibil pentru ca să poți obține mult cu resurse puține și în același timp respectând mediul înconjurător.
Eficiența energetică este arta utilizării celei mai mici cantități de energie posibilă, pentru a obține satisfacția nevoilor noastre de lumină, căldură, răcoare și confort în general.
De ce este atât de importantă eficiența energetică?
Pe scurt, eficiența înseamnă „a obține mult cu puțin”, deoarece este vorba despre modul în care se utilizează cele mai puține resurse posibile pentru a obține un efect maxim. Eficiența energetică este arta utilizării celei mai mici cantități de energie (electricitate, gaz, motorină etc.) pentru a satisface nevoile noastre de lumină, căldură, frig și confort în general. Este ca și cum ai ospăta mai multe persoane, folosind o cantitate limitată de provizii, lucru pe care bucătarii calificați îl pot obține cu ușurință.
Putem obține eficiență prin tehnologii avansate (înlocuirea lămpilor convenționale cu LED-uri) sau prin bun simt, apropiind lumina de ziarul pe care îl citește o persoană într-o cameră. În ambele cazuri obținem același lucru: un ziar bine iluminat și un cititor mulțumit.
Eficiența energetică este esențială pentru formarea unei planete durabile. Motivul este că producerea și distribuirea energiei (sub formă de electricitate, gaz, lemn de foc sau căldură utilă) este costisitoare și are un impact puternic asupra mediului nostru înconjurător. Este posibil să existe „insule” de poluare și risipă de energie, dar acestea nu sunt sustenabile pe termen lung. Eficiența energetică va facilita tuturor oamenilor să se bucure de condiții decente și sănătoase de trai, valorificând cât mai mult energia.
Cum ne poate îmbunătăți viața eficiența energetică?
- casă care economisește energie economisește și o mulțime de bani.
- Eficiența energetică contribuie la bunăstarea locuințelor noastre, deoarece combate deșeurile prin acțiuni inteligente, care contribuie la îmbunătățirea societății în multe feluri: o casă eficientă este întotdeauna mai bine menținută și oferă o viață mai satisfăcută persoanelor ce locuiesc în ea.
- Eficiența energetică îmbunătățește mediul nostru înconjurător. Poți vedea în factura de energie electrică cantitatea de CO2 și deșeuri radioactive generate de fiecare kWh pe care l-ai consumat, dar nu uita și de multe alte componente poluante care se adaugă la aceste două elemente. Fiecare particulă de energie pe care o economisim contribuie direct la îmbunătățirea sănătății noastre și a planetei noastre.
Consumă rațional energia electrică!
Informații POSF
POSF – Platforma online de schimbare a furnizorului de energie electrică si de gaze naturale la nivel national.
POSF este platforma informatică unică la nivel național dedicată clienților finali de energie electrică și gaze naturale, care optimizează procesele operaționale generate de solicitările de schimbare a furnizorului, prin gestionarea fluxurilor de informații și documente în mod automatizat, unitar și prin implementarea unui cadru de lucru accesibil participanților la piață implicați.
Prin intermediul POSF clientul final de energie electrică/gaze naturale poate să:
- Vizualizeze și să gestioneze locurile proprii de consum;
- Vizualizeze și să gestioneze contractele de furnizare;
- Aleagă din comparator ofertele de contracte de furnizare pe care le consideră potrivite;
- Transmită furnizorului toate informațiile și documentele necesare contractării;
- Schimbe furnizorul în cel mult 24 de ore de la încheierea noului contractului sau de la data dorită.
Prin intermediul POSF furnizorii de energie electrică/gaze naturale validează cererile de încheiere a contractelor de furnizare, înregistrează și gestionează contractele de furnizare și datele despre clienții finali din portofoliu și contractele încheiate cu operatorii de rețele/sisteme.
Prin intermediul POSF operatorii de rețele/sistem de electrică/gaze naturale înregistrează și gestionează locurile de consum și contractele pentru prestarea serviciilor de rețea.
Organizarea și funcționarea POSF se face în baza regulamentului specific aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 3/2022 cu modificările ulterioare.
Click aici pentru a accesa site-ul.
Modalitate acordare despagubiri sau compensatii
Modalitatea de acordare a despăgubirilor/compensaţiilor primite de către clientul final, extras din Regulamentul privind furnizarea energie electrică la clienţii finali aprobat prin Ordinul ANRE nr. 235/2019 publicat în Monitorul Oficial.
Conform Ordinului ANRE nr. 235, secţiunea 1: Despăgubiri/Compensaţii primite de către clientul final
Art. 65 (1) Clientul final are dreptul să primească compensaţii în cazul nerespectării de către OR a indicatorilor de continuitate în alimentarea cu energie electrică, de calitate tehnică a energiei electrice şi de calitate comercială a serviciului de distribuţie şi a indicatorilor de performanţă specifici serviciului de transport, conform reglementărilor aplicabile.
(2) Clientul final are dreptul să primească despăgubiri de la furnizor în cazul în care OR îi întrerupe alimentarea cu energie electrică la solicitarea nejustificată a furnizorului. În situaţia în care, conform actelor normative aplicabile, clientul final este îndreptăţit să primească pentru aceeaşi întrerupere şi compensaţie şi despăgubire, acesta primeşte fie compensaţia, fie despăgubirea, respectiv pe cea care are valoarea cea mai mare.
(3) Clientul final are dreptul să primească compensaţii pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.
- (la data 01 Iulie 2021 Art. 65, alin. (3) din capitolul VIII, secţiunea 1 modificat de Art. I, punctul 28. din Ordinul 82/2021)
- (la data 01 Iulie 2021 Art. 65, alin. (4) din capitolul VIII, secţiunea 1 abrogat de Art. I, punctul 29. din Ordinul 82/2021)
(5) În toate cazurile în care clientul final are dreptul să primească despăgubiri/compensaţii de la OR, acestea sunt plătite clientului final de către: a) OR, dacă contractul de reţea este încheiat de clientul final; b) furnizor, dacă contractul de reţea este încheiat de furnizor şi vor fi recuperate de acesta de la OR în baza contractului de reţea.
(6) În cazul în care în perioada cuprinsă între data producerii evenimentului care a determinat plata compensaţiilor/ despăgubirilor şi data plăţii acestora clientul final a schimbat furnizorul de energie electrică, compensaţiile/despăgubirile sunt plătite clientului final de către vechiul furnizor, acesta având dreptul de a recupera compensaţiile/despăgubirile de la OR*.
*OR – Operator de Reţea
Racordarea la rețea
ENERGIE ELECTRICĂ:
Informații specifice privind racordarea la rețelele electrice, inclusiv adresele și datele de contact ale centrelor de relații cu clienții și formularele de cereri, pot fi obținute consultând site-urile proprii ale operatorilor de distribuție concesionari, la următoarele adrese electronice:
Operator Distribuție |
Informații privind procesul de racordare |
Distribuție Energie Oltenia |
|
Retele Electrice (Muntenia/Banat/Dobrogea) |
|
Delgaz Grid |
|
Distribuție Energie Electrică România |
Pentru consultarea reglementărilor de racordare la rețelele de interes public vedeti sectiunea Legislatie/Reglementari aici .
GAZE NATURALE:
- Cui trebuie să mă adresez pentru a fi alimentat cu gaze naturale pentru prima dată?
Trebuie să vă adresați operatorului de rețea de distribuţie gaze naturale din zona unde este situat obiectivul pentru care se doreşte racordarea la gaze.
Accesaţi lista completă a distribuitorilor de gaze naturale aici, selectând în meniu „sisteme de distribuţie gaze naturale” şi „licenţă acordată”. - Ce pași trebuie parcurși pentru încheierea contractului?
Paşii de parcurs până la încheierea contractului de furnizare gaze naturale sunt:- Obţinere aviz tehnic de racordare – de la operatorul de rețea din zonă;
- Depunerea documentelor necesare pentru racordarea locului nou de consum însoţită de cererea tip pentru obţinerea avizului tehnic de racordare;
- Emiterea facturii pentru taxa de elaborare a avizului tehnic de racordare;
- Dovada plăţii taxei de elaborare a avizului tehnic de racordare;
- Eliberarea avizului tehnic de racordare;
- Încheiere contract de racordare;
- Proiectare şi execuţie instalaţie;
- Recepţie instalaţie;
- Încheiere contract de furnizare gaze naturale.
Factura de energie electrică și gaze naturale
Ce informații conține factura de energie electrică și din ce este compus prețul?
Pe prima pagină:
- datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic onlinecare să permită înregistrarea automată a solicitării – sunt informații utile clienților finali pe care furnizorii au obligația de a le pune la dispoziție inclusiv pe factura de energie electrică;
- cod client –este un cod unic pentru fiecare client, acesta fiind necesar atunci când vă creați un cont online;
- cod (furnizor) –este un cod opțional pe care un furnizor îl poate avea asociat;
- loc de consum –este un teren, o incintă, clădire în care consumi energie electrică. Un loc de consum are o singură instalație de utilizare, dar poate avea mai multe instalații de racordare;
- datele de identificare ale clientului, adresa locului de consum şi adresa de corespondenţă, în cazul în care aceasta este diferită de adresa locului de consum, cod client și cod furnizor– sunt datele asociate fiecărui client pentru identificare, de către furnizor;
- data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată – este data până la care energia electrică vă este furnizată conform condițiilor agreate cu furnizorul dumneavoastră;
- numărul şi data emiterii facturii –sunt datele specifice facturii emise, acestea fiind necesare la plata facturii respective;
- perioada de facturare – este perioada pentru care vă este facturat consumul de energie electrică;
- cantitatea de energie electrică facturată– reprezintă consumul de energie electrică realizat la locul dumneavoastră de consum în perioada de facturare (kWh);
- data scadentă a plăţii– este data calendaristică până la care trebuie achitată suma aferentă facturii de energie electrică;
- obligaţii de plată neachitate, dacă este cazul– se referă la sumele restante către furnizor ale clientului, pentru facturi neachitate spre exemplu;
- valoarea totală de plată, inclusiv TVA– reprezintă valoarea totală asociată facturii și pe care clientul trebuie să o achite furnizorului (lei/ kWh);
- numărul de telefon pus la dispoziţie de către operatorul de distribuție (OD)la care este racordat locul de consum – este numărul de telefon la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică;
- datele de contact ale punctului unic de contact/punctelor de informare generală ale furnizorului –acestea sunt utile clienților care doresc să obțină informații de la furnizorii lor, altfel decât prin intermediul liniilor de call-center ale acestora sau prin corespondența electronica;
- intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit – este intervalul de timp comunicat de către furnizor clientului, în care acesta poate transmite indexul autocitit. Acest interval nu poate fi mai mic de 5 zile;
- modalitatea de transmitere a indexului autocitit– se referă la mijloacele de comunicare a indexului puse la dispoziție de către furnizor. Linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice;
- intervalul de citire –este intervalul de timp între două citiri consecutive ale contorului de către operatorul de distribuție;
- energie activă – reprezintă cantitatea de energie electrică facturată de către furnizorul dumneavoastră. Energia activă cuprinde costul de achiziție și costurile de furnizare ( Kwh);
- preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh –este prețul per kWh/MWh pe care clientul final îl plătește către furnizor.
Pe a doua pagină – Anexa facturii de energie electrică conține următoarele informații:
- denumirea produsului contractat– reprezintă energia electrică furnizată;
- codul de identificare a locului de consum – este codul unic este atribuit de operator fiecărui loc de consum din zona proprie de licenţă de operare, și asigură identificarea acestuia. Dacă aveți mai multe locuri de consum aceasta reprezintă modalitatea prin care le puteți distinge pe factură;
- codul de identificare a punctului de masurare (POD)şi seria contorului – POD este codul unic pentru a vă identifica locul de consum în sistemul computerizat. POD este abrevierea „punct de livrare” și atribuie un cod unic fiecărui punct de măsurare. Seria contorului reprezintă codul de cifre asociat contorului dumneavoastră de energie electrică, care ajută la identificarea acestuia;
- indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD, citire de către client, estimare conform convenţiei de consum;
- dobânzi penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului, dacă este cazul– reprezintă sumele stabilite prin contract datorate furnizorului de către client, pentru situațiile în care este depășită data scadentă pentru plata sumei asociată facturii de energie electrică;
- unităţile de măsură şi preţurile aplicate pentru fiecare mărime de facturat;
- intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD– este intervalul de timp între două citiri consecutive ale contorului efectuate de către OD;
- componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate, şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora – până să ajungă în casa dumneavoastră, energia este produsă, achiziționată și transportată printr-o infrastructură de rețele. Astfel, factura de energie electrică mai cuprinde șivaloarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat, după cum urmează:
- tariful de transport
- tariful de distribuție
- tariful aferent serviciului de sistem
- contravaloarea certificatelor verzi
- contribuția pentru cogenerarea de înaltă eficiență
- acciza
- Tarifele pentru serviciile de transport, de sistem şi de distribuţie ale energiei electrice necesare pentru alimentarea locului de consum al clientului casnic rămân în continuare reglementate de ANRE şi nu pot fi negociate.
Următoarele pagini – documente anexate facturii: Informaţii suplimentare referitoare la consumul de energie electrică:
- informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului;
- un link sau o trimitere la aplicaţia „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice”;
- modalităţile de plată a facturii;
- informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile;
- notificare apariție act normativ de modificare impozite/comisioane/taxe și contribuții stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare;
- comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD;
- informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD;
- comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD;
- date cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente;
- date detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD;
- contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat;
- informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent;
- notificare modificare tarife reglementate servicii rețea.
Ce informatii contine factura de gaze naturale si din ce este compus pretul?
Pe prima pagină:
- datele de identificare şi de contact ale furnizorului tău de gaze naturale;
- datele tale de identificare, adresa locului de consum la care ți se furnizează gaze naturale și adresa de corespondență dacă ai optat sa primești corespondența transmisă de furnizorul tău la o adresa diferita de cea a locului de consum;
- codul de client atribuit de furnizorul tău. Codul de client este necesar atunci când îți creezi un cont online;
- data de încetare a contractului tău, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată;
- numărul şi data emiterii facturii – sunt detalii importante pentru plata la partenerii bancari ai furnizorului tău;
- data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare – înseamnă numărul total de zile pentru care este facturat consumul pe care îl regăsești pe factură;
- consumul de gaze naturale facturat, exprimat în kWh sau MWh;
- termenul scadent de plată – este data până la care trebuie să plătești factura curentă, fără să ți se aplice dobânzi penalizatoarei pentru întârziere la plata facturii;
- obligaţiile tale de plată neachitate, dacă este cazul – înseamnă suma pe care o ai de plată pentru o factură restantă;
- dobânzile penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, dacă este cazul – înseamnă dobanzile aplicate de către furnizorul tău, conform contractului tau, ca urmare a neefectuării plății unei facturi anterioare în termenul scadent de plată;
- valoarea totală de plată cu TVA – suma totală pe care o ai de plată;
- numărul de telefon pus la dispoziţie de operatorul în conducta/sistemul căruia este racordat locul tău de consum pentru sesizarea situaţiilor de urgenţă privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor tale sau ale operatorului, la care poți anunța dacă sesizezi miros de gaz. De asemenea, apelând acest număr poți afla dacă există o întrerupere în alimentarea cu gaze naturale. Numărul poate fi apelat la orice oră;
- datele de contact ale punctului unic de contact pus la dispoziţie de furnizorul tău;
- intervalul de timp în care poţi transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile. Alături de această informație pentru autocitire regăsești și modalitățile de transmitere – telefonic, online sau aplicația mobilă. Nu rata transmiterea indexului în perioada indicată pe factură! Te ajută să plătești exact cât consumi și să îți monitorizezi consumul;
- intervalul de citire de către operator a indexului contorului – înseamnă intervalul de timp între două citiri consecutive ale operatorului în conducta/sistemul căruia este racordat locul tău de consum, pentru determinarea cantităţii de gaze naturale consumate efectiv în acest interval (în cazul clienţilor casnici intervalul de citire nu trebuie să depăşească 3 luni, iar în cazul clienților noncasnci nu trebuie să depăşească 6 luni); dacă ai încheiat un contract de furnizare cu mai multe locuri de consum, această informație va fi cuprinsă în factură la detaliile aferente fiecărui loc de consum în parte, iar prima pagină a facturii va include o referință cu privire la locul din factură unde poți găsi aceste detalii.
Pe a doua pagină, care reprezintă detaliile facturii:
- denumirea produselor/serviciilor facturate, după caz, şi unităţile de măsură ale acestora;
- codul locului de consum atribuit de operator – CLC – este un cod unic după care este identificat locul unde consumi gazele naturale;
- seria contorului;
- perioada/data stabilită de operator în care acesta efectuează citirea indexului contorului;
- informații cu privire la consumul tău de gaze naturale facturat (pe factură vei găsi cantitatea facturată în mc, dar și echivalentul acesteia în kWh/MWh):
- indexul contorului folosit de furnizor la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, consumată de către tine; în cazul în care intervalul de citire de către operator este mai mare decât perioada de facturare se precizează modul prin care a fost determinat indexul, respectiv citire de către operator/autocitire de către tine/estimare pe baza convenţiei de consum stabilită de comun acord cu furnizorul tău la încheierea contractului;
- cantitatea de gaze naturale, exprimată în mc, aferentă perioadei de facturare – este volum de gaze naturale, măsurat în metri cubi. Însă pentru a putea calcula ce ai de plătit, acest volum trebuie transformat în unități de energie, măsurate în kWh/MWh.
- pentru a realiza conversia cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, în cantitatea de energie, exprimată în kWh/MWh, se aplică o formulă matematică pe care o regăsești și în factura ta:
Energie gaze naturale [kWh] este Volum gaze naturale consumat [mc] x Puterea calorifică superioară (Pcs) [kWh/mc].
- valoarea puterii calorifice superioare aferente perioadei de facturare – valorile determinate ale puterii calorifice superioare a gazelor naturale sunt comunicate furnizorului de gaze naturale de catre operatorul de transport/operatorul de distributie a gazelor. Puterea calorifică superioară a gazelor naturale indică energia totală degajată prin arderea completă în aer, a unei cantități specificate de gaze naturale. Este importantă în calculul unităților de energie, pentru că poți arde mai mult sau mai puțin gaz, în funcție de această putere calorifică;
- cantitatea de energie, exprimată în MWh/kWh – reprezintă consumul tău de gaze naturale facturat;
- preţul final facturat, exprimat în lei/kWh sau lei/MWh – reprezintă preţul pe care îl vei plăti pentru consumul de gaze naturale din intervalul de timp pentru care se emite factura la locul tău de consum.
- informații cu privire la componentele acestui preţ final facturat. Acesta este format din:
- preţul de furnizare, care include:
– preţul gazelor naturale. Acesta poate fi negociat cu furnizorul, nefiind reglementat de către ANRE, și este alcătuit dintr-o componenta de achiziţie (reprezentată de costul de achiziţie de către furnizor a gazelor naturale de pe piața angro) şi o componentă de furnizare a gazelor naturale (reprezentată de costul specific al furnizorului tău de gaze naturale aferent activităţii desfăşurate în baza licenţei de furnizare a gazelor naturale)
şi, după caz,
– tarifele aferente serviciilor de transport şi/sau distribuţie, necesare pentru vehicularea gazelor naturale până la locul tău de consum;
- valoarea taxelor/impozitelor/contribuţiilor stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare, după caz, ca de exemplu TVA și acciza. Clienții casnici și organizațiile de caritate sunt scutiți de la plata accizei pentru gazul natural (conform Codului Fiscal și a Normelor metodologice de aplicare a acestuia);
- valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat.
Documentele anexate facturii cuprind:
Informaţii adiţionale:
- informaţii privind dreptul tău de a schimba furnizorul, în mod gratuit, cu respectarea condiţiilor contractuale și ale regulamentului POSF;
- un link sau o trimitere la aplicația ”Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale“;
- modalităţile puse la dispoziția ta de către furnizor pentru plata facturii;
- informaţii privind modalităţile prin care poți transmite o plângere, precum şi privind opţiunile pe care le ai în cazul în care nu ești satisfăcut de modul de soluţionare a plângerii tale de către furnizor, conform procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de soluţionare a plângerilor clienţilor finali, aprobată de ANRE;
- informaţii privind drepturile tale în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor/actelor adiționale la acestea și a disputelor apărute în derularea relațiilor contractuale, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile;
- informaţii privind măsurile pe care furnizorul tău are dreptul să le ia, conform contractului încheiat, în situaţia în care nu achiți factura în termenul scadent de plată;
- informaţii privind dreptul tău de a beneficia de un nivel minim de calitate a activităţii de furnizare şi a serviciilor aferente alimentării cu gaze naturale, a cărui nerespectare atrage plata de către prestatorul activităţii/serviciului respectiv a unei penalităţi/compensaţii, conform standardelor de performanţă aprobate de ANRE;
- orice alte informaţii prevăzute de legislaţia în vigoare pe care furnizorul este obligat să le pună la dispoziţie ta prin intermediul facturii şi/sau al documentelor anexate acesteia;
- informaţii privind tipurile de facilităţi puse la dispoziţie de furnizor dacă ești client vulnerabili sau o referinţă cu privire la locul unde acestea pot fi consultate.
Informaţii privind facturarea, care ți se transmit de către furnizor, cel puţin o dată la 6 luni:
- preţul actual şi consumul real de gaze naturale;
- comparaţii între consumul tău actual şi consumul corespunzător aceleiaşi perioade a anului anterior, în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile, preferabil sub formă grafică;
- informaţii privind conceptul de eficienţă energetică, respectiv datele de contact ale unor instituţii cu atribuţii în domeniul energiei, de unde poți obţine informaţii privind măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, profilurile de referinţă privind consumul individual şi alte specificaţii tehnice ale aparatelor energetice care pot contribui la reducerea consumului tău;
- un link sau o trimitere la pagina de internet în care se găsesc, într-o formă clară şi uşor de înţeles, consumurile de gaze naturale ale clienţilor finali etalon, pe categorii de consum, în cazul în care astfel de pagini de internet există.
Legislație
Pentru vizualizarea legislației puteți accesa site-ul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (www.anre.ro). Actele normative care stau la baza furnizării de energie sunt cele de mai jos:
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 8/2014 – privind aprobarea Conditiilor generale asociate licentei pentru activitatea de furnizare a energiei electrice
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr.59/2013 – pentru aprobarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 177/2015 – pentru aprobarea Procedurii privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de rețea
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 102/2015 – pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public
- Ordinul 16/2015 – pentru aprobarea Procedurii – cadru privind obligatia furnizorilor de energie electrica si gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 11/2016 – privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a enrgiei electrice
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 29/2016 – pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 106/2014 – privind modalitatile de informare a clientilor finali de catre furnizorii de gaze naturale cu privire la conditiile comerciale de furnizare a gazelor naturale
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 34/2013 – privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor de infiintare si a licentelor in sectorul gazelor naturale
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 5/2023 – Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 3/2022 + modificari /Ordin 109/2022 – Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale şi pentru contractarea furnizării de energie electrică şi gaze naturale
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 95/2022 – privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 15/2022 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparţinând prosumatorilor
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 15/2022 – Ordin de aprobare a Metodologiei de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produsă în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparținând prosumatorilor
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 33/2014 – Metodologiei privind stabilirea obligațiilor de plată a energiei electrice reactive și a prețului reglementat pentru energia electrică reactive
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 83/2021 – privind aprobarea Standardului de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 76/2016 – Ordin privind modificarea şi completarea Metodologiei privind stabilirea obligațiilor de plată a energiei electrice reactive și a prețului reglementat pentru energia electrică reactivă, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 33/2014
- Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 46/2021 – privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice
Ce informatii contine factura de gaze naturale si din ce este compus pretul?
Pe prima pagină:
- datele de identificare şi de contact ale furnizorului tău de gaze naturale;
- datele tale de identificare, adresa locului de consum la care ți se furnizează gaze naturale și adresa de corespondență dacă ai optat sa primești corespondența transmisă de furnizorul tău la o adresa diferita de cea a locului de consum;
- codul de client atribuit de furnizorul tău. Codul de client este necesar atunci când îți creezi un cont online;
- data de încetare a contractului tău, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată;
- numărul şi data emiterii facturii – sunt detalii importante pentru plata la partenerii bancari ai furnizorului tău;
- data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare – înseamnă numărul total de zile pentru care este facturat consumul pe care îl regăsești pe factură;
- consumul de gaze naturale facturat, exprimat în kWh sau MWh;
- termenul scadent de plată – este data până la care trebuie să plătești factura curentă, fără să ți se aplice dobânzi penalizatoarei pentru întârziere la plata facturii;
- obligaţiile tale de plată neachitate, dacă este cazul – înseamnă suma pe care o ai de plată pentru o factură restantă;
- dobânzile penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, dacă este cazul – înseamnă dobanzile aplicate de către furnizorul tău, conform contractului tau, ca urmare a neefectuării plății unei facturi anterioare în termenul scadent de plată;
- valoarea totală de plată cu TVA – suma totală pe care o ai de plată;
- numărul de telefon pus la dispoziţie de operatorul în conducta/sistemul căruia este racordat locul tău de consum pentru sesizarea situaţiilor de urgenţă privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor tale sau ale operatorului, la care poți anunța dacă sesizezi miros de gaz. De asemenea, apelând acest număr poți afla dacă există o întrerupere în alimentarea cu gaze naturale. Numărul poate fi apelat la orice oră;
- datele de contact ale punctului unic de contact pus la dispoziţie de furnizorul tău;
- intervalul de timp în care poţi transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile. Alături de această informație pentru autocitire regăsești și modalitățile de transmitere – telefonic, online sau aplicația mobilă. Nu rata transmiterea indexului în perioada indicată pe factură! Te ajută să plătești exact cât consumi și să îți monitorizezi consumul;
- intervalul de citire de către operator a indexului contorului – înseamnă intervalul de timp între două citiri consecutive ale operatorului în conducta/sistemul căruia este racordat locul tău de consum, pentru determinarea cantităţii de gaze naturale consumate efectiv în acest interval (în cazul clienţilor casnici intervalul de citire nu trebuie să depăşească 3 luni, iar în cazul clienților noncasnci nu trebuie să depăşească 6 luni); dacă ai încheiat un contract de furnizare cu mai multe locuri de consum, această informație va fi cuprinsă în factură la detaliile aferente fiecărui loc de consum în parte, iar prima pagină a facturii va include o referință cu privire la locul din factură unde poți găsi aceste detalii.
Pe a doua pagină, care reprezintă detaliile facturii:
- denumirea produselor/serviciilor facturate, după caz, şi unităţile de măsură ale acestora;
- codul locului de consum atribuit de operator – CLC – este un cod unic după care este identificat locul unde consumi gazele naturale;
- seria contorului;
- perioada/data stabilită de operator în care acesta efectuează citirea indexului contorului;
- informații cu privire la consumul tău de gaze naturale facturat (pe factură vei găsi cantitatea facturată în mc, dar și echivalentul acesteia în kWh/MWh):
- indexul contorului folosit de furnizor la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, consumată de către tine; în cazul în care intervalul de citire de către operator este mai mare decât perioada de facturare se precizează modul prin care a fost determinat indexul, respectiv citire de către operator/autocitire de către tine/estimare pe baza convenţiei de consum stabilită de comun acord cu furnizorul tău la încheierea contractului;
- cantitatea de gaze naturale, exprimată în mc, aferentă perioadei de facturare – este volum de gaze naturale, măsurat în metri cubi. Însă pentru a putea calcula ce ai de plătit, acest volum trebuie transformat în unități de energie, măsurate în kWh/MWh.
- pentru a realiza conversia cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, în cantitatea de energie, exprimată în kWh/MWh, se aplică o formulă matematică pe care o regăsești și în factura ta:
Energie gaze naturale [kWh] este Volum gaze naturale consumat [mc] x Puterea calorifică superioară (Pcs) [kWh/mc].
- valoarea puterii calorifice superioare aferente perioadei de facturare – valorile determinate ale puterii calorifice superioare a gazelor naturale sunt comunicate furnizorului de gaze naturale de catre operatorul de transport/operatorul de distributie a gazelor. Puterea calorifică superioară a gazelor naturale indică energia totală degajată prin arderea completă în aer, a unei cantități specificate de gaze naturale. Este importantă în calculul unităților de energie, pentru că poți arde mai mult sau mai puțin gaz, în funcție de această putere calorifică;
- cantitatea de energie, exprimată în MWh/kWh – reprezintă consumul tău de gaze naturale facturat;
- preţul final facturat, exprimat în lei/kWh sau lei/MWh – reprezintă preţul pe care îl vei plăti pentru consumul de gaze naturale din intervalul de timp pentru care se emite factura la locul tău de consum.
- informații cu privire la componentele acestui preţ final facturat. Acesta este format din:
- preţul de furnizare, care include:
– preţul gazelor naturale. Acesta poate fi negociat cu furnizorul, nefiind reglementat de către ANRE, și este alcătuit dintr-o componenta de achiziţie (reprezentată de costul de achiziţie de către furnizor a gazelor naturale de pe piața angro) şi o componentă de furnizare a gazelor naturale (reprezentată de costul specific al furnizorului tău de gaze naturale aferent activităţii desfăşurate în baza licenţei de furnizare a gazelor naturale)
şi, după caz,
– tarifele aferente serviciilor de transport şi/sau distribuţie, necesare pentru vehicularea gazelor naturale până la locul tău de consum;
- valoarea taxelor/impozitelor/contribuţiilor stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare, după caz, ca de exemplu TVA și acciza. Clienții casnici și organizațiile de caritate sunt scutiți de la plata accizei pentru gazul natural (conform Codului Fiscal și a Normelor metodologice de aplicare a acestuia);
- valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat.
Documentele anexate facturii cuprind:
Informaţii adiţionale:
- informaţii privind dreptul tău de a schimba furnizorul, în mod gratuit, cu respectarea condiţiilor contractuale și ale regulamentului POSF;
- un link sau o trimitere la aplicația ”Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale“;
- modalităţile puse la dispoziția ta de către furnizor pentru plata facturii;
- informaţii privind modalităţile prin care poți transmite o plângere, precum şi privind opţiunile pe care le ai în cazul în care nu ești satisfăcut de modul de soluţionare a plângerii tale de către furnizor, conform procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de soluţionare a plângerilor clienţilor finali, aprobată de ANRE;
- informaţii privind drepturile tale în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor/actelor adiționale la acestea și a disputelor apărute în derularea relațiilor contractuale, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile;
- informaţii privind măsurile pe care furnizorul tău are dreptul să le ia, conform contractului încheiat, în situaţia în care nu achiți factura în termenul scadent de plată;
- informaţii privind dreptul tău de a beneficia de un nivel minim de calitate a activităţii de furnizare şi a serviciilor aferente alimentării cu gaze naturale, a cărui nerespectare atrage plata de către prestatorul activităţii/serviciului respectiv a unei penalităţi/compensaţii, conform standardelor de performanţă aprobate de ANRE;
- orice alte informaţii prevăzute de legislaţia în vigoare pe care furnizorul este obligat să le pună la dispoziţie ta prin intermediul facturii şi/sau al documentelor anexate acesteia;
- informaţii privind tipurile de facilităţi puse la dispoziţie de furnizor dacă ești client vulnerabili sau o referinţă cu privire la locul unde acestea pot fi consultate.
Informaţii privind facturarea, care ți se transmit de către furnizor, cel puţin o dată la 6 luni:
- preţul actual şi consumul real de gaze naturale;
- comparaţii între consumul tău actual şi consumul corespunzător aceleiaşi perioade a anului anterior, în măsura în care aceste informaţii sunt disponibile, preferabil sub formă grafică;
- informaţii privind conceptul de eficienţă energetică, respectiv datele de contact ale unor instituţii cu atribuţii în domeniul energiei, de unde poți obţine informaţii privind măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice, profilurile de referinţă privind consumul individual şi alte specificaţii tehnice ale aparatelor energetice care pot contribui la reducerea consumului tău;
- un link sau o trimitere la pagina de internet în care se găsesc, într-o formă clară şi uşor de înţeles, consumurile de gaze naturale ale clienţilor finali etalon, pe categorii de consum, în cazul în care astfel de pagini de internet există.